Het kleuterbrein

Ruzie kleuters

De hersenen van kleuters reageren op een aantal punten anders dan bij oudere kinderen of volwassenen. Ze hebben hun gedrag vaak nog niet helemaal onder controle, dat betekent dat ze nog niet precies weten hoe ze zich moeten gedragen in bepaalde situaties. Soms kan dat vervelend zijn voor andere kinderen. Een kleuter kan een ander kind slaan wanneer die wat afpakt van hem. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar een kleuter vindt het nog lastig om dat te begrijpen. Hoe leer je een kind wat hij anders kan doen? 
 

De grote verbouwing

Het brein van de mens is simpel gezegd te verdelen in 2 delen, het beneden- en het bovenbrein. Vanaf de geboorte is het benedenbrein goed ontwikkeld, maar het bovenbrein is pas rond je twintigste levensjaar afgemaakt. Het kleuterbrein ziet er nog een beetje uit als een verbouwing. Beneden is alles spik en span, maar boven is er nog een hoop werk aan de winkel.
 

Is dit gek?

Wat voor de volwassen mens normaal gedrag is, is voor een kleuter erg lastig te begrijpen. Emoties, empathie, zelfinzicht en controle over het lichaam zijn allemaal dingen die nog volop in de verbouwing zijn boven. Het verliezen van zelfbeheersing is bij een kleuter niks geks, dat deel is gewoon nog niet af.
 

Hersentraining 

Het bovenbrein is wel te activeren en te trainen. Je bent al snel geneigd om te zeggen dat iets niet mag bij ongewenst gedrag en juist dat kan het benedenbrein triggeren wat dan nog meer ongewenst gedrag oplevert.
 

Even nadenken

Een goede manier om het bovenbrein te stimuleren is door je kind over een situatie na te laten denken. Bijvoorbeeld: Hij pakt iets af van een ander. “Ik denk niet dat het andere kindje dat leuk vindt, wat denk jij?”. Hierdoor train je het bovenbrein van je kind. Uiteraard moet er ook in sommige gevallen gewoon geluisterd worden, en dan is ‘nee’ gewoon ‘nee’ ;)