Leren van successen

Leren van successen

Kun jij je nog herinneren dat je leerde fietsen? En als je dan kunt, denk je dan vooral aan alle keren dat het niet lukte of juist aan het moment dat je voor het eerst zomaar wegfietste? Het is makkelijk om je altijd te focussen op het negatieve maar veel fijner om je aandacht te richten op wat er goed gaat.

Het brein is erop gebouwd om te reageren op positieve prikkels. Als er iets gebeurt dat je fijn vindt, dan maken je hersenen een stofje aan dat Dopamine heet. Dopamine wordt ook wel de beloningsmolecuul genoemd. Het komt vrij als wij onze doelen bereiken. De positieve ervaring wordt vervolgens opgeslagen en helpt ons in de toekomst soortgelijke keuzes te maken zodat we opnieuw succesvol zijn. Het komt er dus op neer dat we gedrag afleren door te falen en leren door te slagen. Best logisch als je erover nadenkt. Hoe kun je als ouder deze wetenschap gebruiken om je kind te helpen met leren? 

Deze maand hebben we het op onze website en Facebookpagina vaak over straf en stellen we ons de vraag of straf werkt. We weten nu dat straf vooral helpt om bepaald gedrag AF te leren. Wanneer je dus wilt dat je kind iets aanleert, is het beter om te kiezen voor een positieve aanpak door middel van beloning en het vieren van successen.

Een voorbeeld: je dochter moet een spreekbeurt houden en vindt dit heel spannend. Ze is bang dat ze vergeet wat ze moet zeggen en haar klasgenoten haar zullen uitlachen. Zolang ze in deze negatieve gedachtenspiraal blijft zitten, is de kans op falen ook daadwerkelijk groter. Om de situatie om te draaien moet zowel het beeld dat ze heeft over haar eigen capaciteiten verbeteren en vervolgens moet ze zo enthousiast worden over de inhoud van haar spreekbeurt dat ze zin heeft om anderen er ook over te vertellen. Het eerste doe je door heel veel nadruk te leggen op de kwaliteiten van je dochter en wat er allemaal goed gaat. Probeer mild te zijn over de dingen die minder goed gaan; dat komt vanzelf. Het tweede doe je door samen op zoek te gaan naar informatie. Doe, afhankelijk van het onderwerp, onderzoek op internet, kijk filmpjes op youtube, zoek plaatjes of ga er samen op uit om informatie te verzamelen. Praat er informeel over tijdens het eten en prijs haar groeiende kennis over het onderwerp. Op die manier ontstaat zelfvertrouwen. 

Wanneer de spreekbeurt goed is gegaan, bevestig je dit: “Ik wist dat je het kon! Wat ontzettend goed van je!” Door deze positieve bevestiging zal je dochter de volgende keer een stuk zelfverzekerder voor een groep mensen spreken. Ging het moeizaam, focus dan toch op hoe goed ze heeft gewerkt en dat je zeker weet dat het de volgende keer nog veel beter zal gaan nu ze het een keer geprobeerd heeft.

Deze aanpak werkt op vrijwel elke onderwerp en ieder kind. Het zit in ons DNA. Het werkt trouwens ook voor jezelf. Bescheidenheid is prima, maar durf jezelf ook een schouderklop te geven als je iets goed hebt gedaan of een doel hebt bereikt. Je leert ervan.